Integritetspolicy

Kontakta oss

Integritetspolicy och Cookies

Vi är måna om din personliga integritet och eftersträvar alltid att ha en så hög säkerhetsnivå som möjligt. I denna integritetspolicy kan du läsa om hur vi samlar in och använder din personliga information. Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. Denna policy beskriver hur vi på Jordgubbsprinsen AB samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter.

GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som gäller från och med 25 maj 2018. Den nya förordningen ersätter PUL (Personuppgiftslagen). Nedan följer information om hur vi behandlar personuppgifter, cookies, säkerhet med mera. Vi följer General Data Protection Regulation (GDPR) samt tillämpliga nationella lagar och riktlinjer för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas lagligt, korrekt och transparent.


1. Syfte och omfattning av denna policy

Syftet med denna policy är att förklara hur vi samlar in, använder, skyddar och i vissa fall delar personuppgifter samt att informera om dina rättigheter som registrerad. Denna policy gäller oavsett om du är kund, besökare på vår hemsida, anställd eller har någon annan form av relation med Jordgubbsprinsen AB.


2. Vilka personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in olika typer av personuppgifter beroende på din relation till oss:

Intressentkategori Exempel på insamlad data Ändamål
Besökare på hemsidan IP-adress, cookies, webbläsarinställningar Förbättra hemsidans funktionalitet och analysera användarbeteende
Kunder Namn, kontaktuppgifter, adress, betalningsinformation, köphistorik, kreditupplysning, orderbeskrivning, förfrågans information Orderhantering, kundsupport, fakturering
Samarbetspartners och leverantörer Namn, adress, kontaktuppgifter, faktureringsinformation Upprätthålla affärsrelationer, hantera avtal
Media och allmänhet Namn, kontaktuppgifter Kommunicera och hantera förfrågningar
Anställda och konsulter Namn, personnummer, adress, kopia på ID-handlingar, kontaktuppgifter, lön, bankkontoinformation, polisregisterutdrag Administrera anställningsförhållanden, lön, kompetensuppföljning
Lokalbefolkning och upphandlare Namn, kontaktuppgifter Hantera projekt, samarbeten och upphandlingar

Vi använder informationen för att upprätthålla affärsrelationer, marknadsföring, fakturering, och för att säkerställa säkerheten för både dig och Jordgubbsprinsen AB.


3. Insamling av data från olika källor

Vi samlar in personuppgifter på flera sätt:

  1. Direkt från dig: När du fyller i formulär, skickar e-post, eller på annat sätt kommunicerar med oss.
  2. Genom våra system: Exempelvis cookies, loggfiler och andra spårningstekniker.
  3. Tredjeparter: Såsom offentliga register och partners som bistår med databerikningstjänster.

4. Ändamål med behandling av personuppgifter

Varje typ av insamlad data har ett specifikt syfte, och behandlingen baseras på rättsliga grunder enligt GDPR. Se tabellen nedan:

Ändamål Exempel på uppgifter Rättslig grund
Orderhantering och kundsupport Namn, kontaktinformation, betalningsdata Fullgörande av avtal
Marknadsföring och kundvård E-post, intresseområden Berättigat intresse/samtycke
Rekrytering och anställning Namn, personnummer, referenser Samtycke och rättslig förpliktelse
IT-säkerhet och support IP-adress, loggdata Berättigat intresse
Analys av hemsidans användning Cookies, IP-adress Berättigat intresse
Fakturering och bokföring Betalningsinformation, kontaktinformation Rättslig förpliktelse

5. Cookies och spårningstekniker på hemsidan

Vi använder cookies och andra teknologier på vår hemsida för att:

  1. Analysera trafik och förbättra webbplatsen: Med hjälp av Google Analytics, exempelvis, för att förstå vilka sidor som är mest populära.
  2. Optimera marknadsföring: T.ex. Facebook-pixel och LinkedIn Conversion Tracking för att anpassa annonser.

Hantering av cookies

Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar i din webbläsare och blockera vissa eller alla cookies, men detta kan begränsa funktionaliteten på vår webbplats.


6. Delning av personuppgifter

Vi delar personuppgifter med:

  1. Tredjepartsleverantörer: För att hantera t.ex. IT-support, marknadsföring, och analys. Dessa parter är bundna av personuppgiftsbiträdesavtal.
  2. Offentliga myndigheter: Vid behov eller krav enligt lag.
  3. Partners och samarbetspartners: När vi exempelvis har gemensamma projekt där datadelning krävs för att fullgöra vårt åtagande gentemot dig.

7. Lagring och skydd av dina uppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter så länge som är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in. Vi använder säkra servrar och krypteringstekniker för att skydda dina uppgifter.

Lagringstider är anpassade efter datatyp och ändamål:

  • Kunduppgifter: 7 år i enlighet med bokföringslagen.
  • Besöksdata: Sparas i 12 månader för analysändamål.
  • Anställningsinformation: Lagring enligt arbetsrättsliga lagkrav och kollektivavtal.

8. Dina rättigheter enligt GDPR

Du har rätt till:

  1. Tillgång till dina uppgifter: Du kan begära information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
  2. Rättelse av felaktiga uppgifter: Om uppgifterna är felaktiga, har du rätt att begära att de rättas.
  3. Radering av uppgifter: Du kan under vissa förutsättningar begära att vi raderar dina uppgifter.
  4. Begränsning av behandling: Du kan begära att vi tillfälligt upphör med viss behandling.
  5. Dataportabilitet: Möjlighet att få ut de uppgifter du själv tillhandahållit i ett strukturerat format.
  6. Invändning: Rätt att invända mot behandling baserat på berättigat intresse eller mot direktmarknadsföring.

9. Säkerhetsåtgärder

Vi har infört både tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, ändring och förlust. Exempel på åtgärder inkluderar:

  • SSL-kryptering för webbplatstransaktioner.
  • Autentiseringskontroller för åtkomst till system.
  • Säkerhetskopiering och regelbunden övervakning.

10. Hantering av dataintrång

Vid misstanke om dataintrång vidtar vi omedelbara åtgärder, inklusive att:

  • Informera drabbade registrerade om intrånget.
  • Underrätta Datainspektionen inom 72 timmar vid konstaterat intrång.
  • Vidta nödvändiga åtgärder för att minimera och förebygga skador.

11. Användning av tredjepartstjänster

Vi använder tredjepartsprogram som Google Analytics, Facebook Pixel och LinkedIn Conversion Tracking för marknadsförings- och analytiska ändamål. Dessa parter kan komma att samla in och behandla information i enlighet med sina egna integritetspolicys. Se gärna:


12. Policyändringar

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna policy för att följa ny lagstiftning och praxis. Vid större ändringar informerar vi dig via vår webbplats och, vid behov, via e-post.


13. Frågor och kontaktinformation

Vid frågor om integritetspolicyn eller för att utöva dina rättigheter, kontakta oss på:


Senast uppdaterad: 2024-11-11

Flytta kunglig

Släpp kontrollen och släpp stressen och luta er tryggt tillbaka. Vi tar ansvar hela vägen! Vi kallar det att FLYTTA KUNGLIGT.

Läs mer

Uppriktiga Kundomdömen!