JORDGUBBSPRINSEN

Vad kostar det att anlita flyttfirma?

Snabbkontakt

08-408 245 15

Maila och fråga

info@jordgubbsprinsen.se

Ett lägre slutpris

När flytthjälp blev Rut-berättigat transformerades flyttbranschen. Ett lägre slutpris för konsumenten har stimulerats av subventionerna. Följden, att allt fler väljer att anlita flyttfirma och antalet företag som erbjuder flytt-tjänster växer kontinuerligt. En välbehövlig injektion för bransch och samhälle.

450 eller 1000 kr?!

Priskonkurrensen är stenhård och priserna varierar stort både lokalt och nationellt. I stockholm där vi verkar som flyttfirma kan man hitta priser ända från 450kr per timme till 1.000kr per timme inklusive moms och Rut-avdrag. Detta för två man med en lastbil. I övriga landet ser man generellt en högre prisnivå med ett snitt på mellan 700 och 800kr per timme.

De stora prisskillnaderna mellan olika flyttfirmor kan te sig svårtolkad som konsument mvid valet av uppdragstagare. Så hur ska man tänka och hur kan pris-skillnaderna vara så stora?

Hög kvalitet kostar?

Kan man lita på den gamla devisen ”hög kvalitet kostar”? Det kanske inte alltid är så lätt att avgöra. Vi tänkte att om vi börjar den analysen från en flyttfirmas kostnadssida, så kanske frågeställningen klarnar något.

Så vad kostar det egentligen för en flyttfirma att driva en lastbil och två man i en timme på fältet? Vi har försökt öppna våra kort och gjort en liten sammanställning här nedan. (Alla nedanstående kostnader är beräknade och periodiserade utifrån 7 timmars normalnyttjande per bil och personal vilket kan variera självklart)

Kostnad per timme för flyttfirma:

Personal (två man):

450kr (inkl arb.givaravgifter, ev sjuklöner, försäkringar, pension,  semesterersättning)

Bil-leasing samt serviceavtal:

70kr

Bilförsäkring:

20kr

Drivmedel:

25kr

Trängselavgifter/pavgifter

16kr

Reparationer/underhåll:

25kr

Flyttmaterial etc.

20kr

S:A.= 626kr

Det är tydligt!

Alla dessa kostnader har vi idogt lyckats plocka fram direkt ur vår bokföring och vid första anblicken blir man lite förvånad. Även för oss som jobbar känns kostnaden hög men hur vi än bollar med dessa siffror är det svårt att begränsa dem.

Det är tydligt! För en flyttfirma är personalkostnaden obestridbart högst. Men bra personal som ska erbjudas bra lön och deras lagliga rätt till sjukförsäkring och pension, måste få kosta. De är vår främsta resurs och är värd all belöning vi kan ge för det tuffa jobb de utför med både engagemang och effektivitet.

Bilen är en flyttfirmas främsta verktyg och måste finnas och skötas för att vi ska kunna verka som företag. Skatter måste betalas.

Hur mycket blir vårt täckningsbidrag?

Alltså. 626kr per timme kostar det oss i snitt att ha en bil ute på arbete. Så vad får vi då tillbaka?

Vi debiterar 595kr per timme inkl moms och Rut-avdrag. Vad betyder det i intäkt? Uträkningen är ganska enkel. Den skiftar något beroende på uppdrag men generellt gäller: arbetskostnad 940kr (varav 470kr är rut-avdrag). Bilkostnader 125kr (vilket ej är rutberättigat). Dra momsen så har vi 852kr kvar.

Mellanskillnaden 852kr – 626kr = 226kr per timme, vilket är vårt täckningsbidrag.

Finns det mer?!

Täckningsbidraget ska räcka till och försörja vår overhead. Dvs. kontorslokaler, administrativ personal samt säljare, företagsförsäkringar etc. etc. Kan tänkas ser det skralt ut men med effektivitet och volym i försäljning så blir det varje år ett litet bidrag på ett par procent till företages ägare.

Vi är gröna!

Vi på Jordgubbsprinsen har nu valt att gå över till fossilfritt bränsle. Vi kommer från och med den 1 september tanka HVO100 med alla våra dieselbilar. Kostnaden för drivmedel ökar och vi kommer i samband med detta höja vår tim-taxa något. Vi känner att bytet av drivmedel är ett viktigt steg för en bättre värld och vi  hoppas att att fler inom branschen följer efter.

Men vad kostar din flytt hos oss?

Vi gillar att hjälpa till och underlätta för våra kunder. Kontakta oss så lovar vi göra vårt allra yttersta för att ni ska få en stressfri flytthjälp med trygg hantering av ert bohag. Vi är med er hela vägen från första kontakten och genom hela flytt-processen.

STOCKHOLMS MEST REKOMMENDERADE FÖRETAG

5 ÅR I RAD!

snabb offert

Skicka en gratis offertförfrågan online och enkelt så kommer vi höra av oss inom 24 timmar.

Kundservice

I vårt första telefonsamtal går vi igenom alla väsentliga detaljer gällande er flytt.

FAST PRIS

Med vårt fast pris kan ni känna er trygga med att allt ingår. Inga dolda avgifter tillkommer.

Brinner för service

Vi brinner för service och lovar att göra vårt allra yttersta och bästa för att ge er en fulländad kundupplevelse.

Bättre vardag

Vår eviga strävan är att göra din vardag bättre och din flyttdag till en positiv och stärkande upplevelse.

Trygghet

Vi har full försäkring och hanterar alltid våra uppdrag på ett ansvarsfullt och tryggt sätt.

Familjeföretag

Vi är familjeföretaget som erbjuder komplett flytt och städservice i Stockholm.

Alltid fokus på kunden

Från den första kontakten och genom hela processen ligger vårt fokus på dig.

Flexibilitet

Vi finns för dig med flexibla lösningar då varje uppdrag är unik.

Magasinering

Vare sig ni behöver mellanlagra i samband med flytt eller långtids magasinering så har vi utrymme för dig och er.

Läs mer

Uppriktiga Kundomdömen!

HÄR FINNS VI

Flyttfirma i Norrmalm

Flyttfirma i Kungsholmen

Flyttfirma i Östermalm

Flyttfirma i Nacka

Flyttfirma i Vasastan

Flyttfirma i Lidingö

Flyttfirma i Bromma

Flyttfirma i Solna

Flyttfirma i Täby

Flyttfirma i Ekerö

Flyttfirma i Värmdö

Flyttfirma i Sollentuna

Flyttfirma i Danderyd

Flyttfirma i Södermalm

Flyttfirma i Vällingby

Flyttfirma i Järfälla

Flyttfirma i Södertälje

Flyttfirma i Årsta

Flyttfirma i Stockholm

50% Rut-avdrag , skattereduktion för hushållsnära tjänster (privatpersoner)

Flytt och städ ingår i gruppen Hushållsnära tjänster där om du uppfyller villkoren har rätt till 50% skattereduktion på arbetskostnaden (rut-avdrag).

Med Rut-avdraget betalar du alltså bara 50% av arbetskostnaden. En stor besparing! Det personliga maxtaket för Rut-avdrag är, från och med 1 juli 2019, 50.000kr per år vilket motsvarar en arbetskostnad på totalt 100.000kr per person och år.